Wat maakt een ondernemer succesvol? (3) Hij delegeert.

In deze blogreeks ‘wat maakt een ondernemer succesvol?’ zetten we de verschillende factoren op een rij die succesvolle ondernemers onderscheiden van de rest. We putten daarbij uit onze meer dan vijftien jaar ervaring als accountant, waarbij we al talrijke ondernemers mochten ontmoeten. De een al wat succesvoller dan de andere. In deze derde blog richten we ons op het delegatievermogen van ondernemers en de kunst om zich te concentreren op de taken die een meerwaarde verzekeren.

 

Delegeren van uitvoerende taken

Doe zelf niet wat een ander ook kan… en hou u alleen bezig met de dingen waarmee u het verschil maakt. Dat is zeker en vast het begin van een mooi groeiproject. Dit is meteen ook de gemakkelijkste manier van delegeren, en toch lukt het bij velen zo moeilijk!

 

Delegeren aan wie beter is

Een tweede stap in het delegeren is het zoeken naar mensen die beter zijn in bepaalde zaken dan uzelf. Laat u begeleiden door mensen die slimmer zijn dan uzelf.

 

Aan wie delegeren?

Waarom loopt het vaak mis met het zoeken naar kwalitatief uitvoerend personeel? Hoe vaak horen we niet dat er onvoldoende geschikte werkzoekenden zijn? Ik hoor het alvast vaker dan me lief is: “Ik vind geen geschikt personeel.” Ik bevestig dat geschikt personeel vinden inderdaad moeilijk is. Tegelijkertijd stel ik ook vast dat veel bedrijven wel slagen in het aantrekken en behouden van gekwalificeerd en goed personeel. Hoe komt het dat zij wel slagen waar anderen falen?

 

Ik denk dat vele ondernemers eens goed in de spiegel moeten kijken. Hoe vaak is de vraag bij een eerste aanwerving niet ‘wat is het minimumloon?’. De Engelse zegswijze “if you pay peanuts, you get monkeys” is meer dan ooit van tel. Daarnaast moet een goede baas kunnen coachen. Al te vaak worden nieuwe werknemers aan hun lot overgelaten en hebben ze geen aanspreekpunt bij problemen op het werk.

 

In het allerergste geval past u de tactiek van Henry Ford toe: verdeel het werk onder in kleine stukjes die elk op hun beurt zo makkelijk zijn, dat er eigenlijk al niets kan foutlopen. In hedendaagse termen: werk met checklists, to-do formuliertjes, stappenplannen,… Deze methodes maken het werk ook voor laaggeschoolde werknemers eenvoudig en begrijpbaar.

 

En natuurlijk, misschien nog het belangrijkste: praat met uw werknemers, geef ze schouderklopjes en verantwoordelijkheid, en probeer te doorgronden wat zij in het leven zoeken of van hun job en baas verwachten.

 

Loon is niet de belangrijkste factor, dé klassieke denkfout bij functioneringsgesprekken. Een voorbeeldje: een zeer gekwalificeerde medewerker zoekt een andere baan omdat hij door de files de dagelijkse verplaatsing naar zijn werk in Brussel niet meer ziet zitten. Hij vindt een leuke maar minder goed betaalde job bij een werkgever in zijn buurt, die hem na twee dagen meldt dat hij op een nieuw opgestart project wordt gezet in… Brussel!

 

Succesvolle ondernemers denken niet in termen van ‘zij’ versus ‘ik’ (werknemers versus werkgever). De succesvolle ondernemers werken vanuit een teamproject: ‘wij’. Periodiek wordt financiële en organisatorische informatie over het bedrijf met iedereen gedeeld. Nooit zijn er geheimen en de werknemers weten heel goed waar hun bedrijf voor staat en waar het bedrijf naartoe wil. De succesvolle ondernemers laten hun personeel ook mee de vruchten van ‘ons’ werk plukken.

 

Hoe vindt u mensen die slimmer zijn?

Eens u het delegeren gewoon bent, bent u klaar voor de volgende stap. Zoek mensen die slimmer zijn dan uzelf. Een succesvol ondernemer heeft hier geen angst van. Meestal zal u die wel goed moeten betalen. Een rendementsanalyse is dan ook van belang. Een goede evaluatie en opvolging van deze personen zijn cruciaal. Vergeet niet dat zo’n gespecialiseerde hulp ook via outsourcing voorhanden is.