In de Metro meldt minister van justitie De Clerck dat weldra vzw’s hun statuten en overige juridische wijzigingen electronisch zullen kunnen doorsturen.
Ik vraag mij af waarom dit voorlopig blijkbaar alleen voor vzw’s zou mogelijk zijn? Ook vennootschappen wachten al lang op een eenvoudigere vorm om juridische wijzigingen kenbaar te maken.
Vandaag moeten al deze wijzigingen via een publicatie in het Staatsblad en een melding aan de kruispuntenbank. Dit lijkt eenvoudig, maar iedereen die al eens zo’n wijziging gedaan heeft weet wat voor kafkaiaanse toestanden soms mogelijk zijn.
De melding gebeurt immers via een 2 formulieren, die in drievoud moeten opgestuurd worden. Sommige formulieren moeten op de recto-zijde getekend worden, anderen op de verso zijde. En dan heb ik het nog geen eens over de verschillende interpretaties die verschillende rechtbanken erop na houden. Zo kan een neerlegging in één gerechtelijk arrondissement wel, terwijl er in een ander arrondissement andere voorwaarden gesteld worden (voorwaarden m.b.t. wie moet tekenen, waar er moet getekend worden, het al dan niet meesturen met de originele verslagen, …). De omzendbrief van de minister enige jaren geleden heeft een en ander verduidelijkt, maar het blijft toch vaak erg frustrerend.
Een eenvoudige publicatie-methode is dus erg wensbaar. Met de electronische mogelijkheden kan er vandaag de dag geen excuus meer zijn!
Bron: Metro