“KMO’s krijgen gratis website“, zo titelden enkele kranten gisteren. Onze Quickie wil daarmee mee bedrijven aanzetten om meer online te gaan. Alhoewel het idee nobel is, toch enkele bedenkingen.
Het volstaat de dag van vandaag niet langer om met een kleine webpresence invloed te hebben op uw verkoop. De dagen dat een simpele homepage volstond om uw bedrijf ‘cachet’ te geven en een nieuw publiek te bereiken, zijn reeds meerdere jaren verstreken.
Om met een website vandaag de dag nog een merkbaar marketing effect te genereren, moet je doordacht te werk gaan. De site moet logisch opgebouwd zijn, moet gebruiksvriendelijk zijn, toegankelijk voor verschillende browsers en liefst ook nog voor GSM’s of tablet pc’s. Daarnaast moet er aandacht (en geld?) gespendeerd worden aan search-engine-optimalisatie (SEO), en wordt de website best opgebouwd uitgaande van een huisstijl die dan nog liefst van al ook met een marketingbureau besproken en ontwikkeld is.
Moraal van mijn verhaal: zorg dat uw website de ziel van uw bedrijf uitstraalt. Weet uw klant te ‘kietelen’ met een kernwoorden (of kernbeelden) die zijn interesse wekken.
Zulke website ontwikkelen is vaak niet meer besteed aan het neefje of nichtje van de bedrijfsleider die in zijn of haar vrije tijd wat aan de PC zit te knutselen. Hiervoor laat je je best bijstaan door een professionele webontwikkelaar én een goed marketingbureau. En dan kost het wat geld… maar is er ook een effect, en da’s toch hetgeen wat men wil bereiken.
Maar, terugkomend op het gratis verhaal van Quickie, de campagne is alleszins lonend om onze KMO’s warm te maken voor een meer internet-gerichte marketingaanpak.
One thought on “Een beetje marketing… met een gratis website”
Comments are closed.