De wetgever wil dat we meer fietsenā¦ en dan vooral voor ons woon-werkverkeer. Hoe minder auto’s, hoe minder files, en dus moeten we met z’n allen de fiets op. En welk middel beter dan het fiscale om de Belg aan het trappen te krijgen?
Zo bestaat er sinds enige tijd een absolute vrijstelling voor het voordeel van alle aard voor de werknemers en zaakvoerders die een bedrijfsfiets krijgen. Enige bewijs dat moet geleverd worden is dat de fiets (al is het maar okkasioneel) gebruikt wordt voor het woon-werkverkeer (fietsapps die uw tochtjes bewaren zijn dan een godsgeschenk).
Het duurde niet lang of de bedrijfsfiets vond zijn intredeā¦ niet alleen was er een vrijstelling voor het voordeel alle aard, maar bovendien waren de kosten 120% aftrekbaar. Werknemers konden bovendien bovenop de fiets nog een fietsvergoeding (ook belastingvrij) krijgen van 0,22ā¬/km. De fiscale hemel.
En dan verschijnen de donderwolkenā¦
Zo haalde de minister al aan dat speedelecs niet als fietsen kunnen aanzien worden. Hij bevestigde wel dat ze toch kunnen genieten van de 0,22ā¬/km vrijstelling (maar dus geen vrijstelling VAA).
Nu meent minister in een recente vraag dat ook ādure koersfietsenā en āmountainbikesā niet als āfietsenā mogen aanzien worden. Hij bevestigt opnieuw de mogelijkheid tot vrijstelling van de 0,22ā¬/km voor het woonwerkverkeer; maar meent dat er geen absolute vrijstelling van voordeel alle aard mogelijk is gegeven het uitbundig karakter van dergelijke fietsen.
Dit gaat ongetwijfeld nog een staartje krijgenā¦ de fiscale wet zelf maakt geen onderscheid, en zelfs bij raadplegen van een woordenboek vallen deze laatste categorie tweewielers gewoon onder de noemer āfietsā. Is het aan de minister (of zijn administratie) om nieuwe soorten te creĆ«ren?
Daarnaast kunnen we opmerken dat juist deze ‘duurdere’ fietsen ideaal zijn om de wagen te vervangenā¦ maar geloof me vrij, die afstanden doe je niet meer met de alledaagse stadsfiets. Dan moet je iets deftigs hebben dat niet veel weegt, van alle technologie voorzien is en je veilig en fit op bestemming brengt – en doet de koersfiets of duurdere mountainbike niet net dat?
Alleszins, je merkt dat er weerom fiscale dubbelzinnigheid in het spel is – net op een moment dat de gevolgde fiscale weg net zijn vruchten begon af te werpen.