Enkele dagen geleden had ik het met een klant over ‘innovatief ondernemen’. Hij antwoordde nogal snel dat dat niets voor hem was. “Laat dat maar aan de grotere jongens”, alzo zijn reactie. Als ik van mijn stoel geslagen wordt door zulke opmerkingen, vraag ik toch altijd wat door. Blijkt dat de klant in kwestie bij ‘innovatie’ denkt aan intellectuele eigendom, copyrights, patenten, labo-onderzoek, nieuwe producten, etc. En toegegeven, als kleine KMO is het niet zo evident nieuwe producten te ontwikkelen (onmogelijk is het niet!).
Echter, innovatief ondernemen is meer dan risicovolle productontwikkeling. Het gaat over op een andere, nieuwe manier naar uw onderneming kijken en zoeken waar verbeteringen mogelijk zijn. En dat is vandaag de taak van elke ondernemer!
Nog te vaak moet ik vaststellen dat de manier van werken in KMO’s ‘oubollig’ is… te weinig wordt meegesurfd op de trends om alles efficiënter aan te pakken. Werken aan efficiëntie heeft een onmiddellijke impact op de bruto marge van een bedrijf. Proberen iets in minder uren voor elkaar te krijgen, of met minder inspanning. Zelfs als je het aanvankelijk niet vertaald krijgt naar ‘extra centen’, dan levert het op zijn minst ‘meer tijd’ op… tijd die kan gebruikt worden voor een betere work-life balans, of gebruikt kan worden voor opleidingen die dan op hun beurt weer resulteren in efficiëntere werking.
Het was reeds de leuze van mijn grootvader-zaliger, die in de jaren zestig innoveerde met een self-service superette op een moment dat de Vlaming daar nog niet van gehoord had. “Hij die niet meegaat met de tijd, gaat met de tijd”, was zijn terechte leuze, én eentje die ik nog vaak probeer in praktijk te brengen.
Terug naar de ondernemer die innovatie niets voor hem vond… Welk advies hem te geven? Verbeter uzelf, en ga daarvoor gerust bij de buren kijken. Informeer u bij klanten, leveranciers, concollega’s, … Google gerust eens naar ‘best practices’ voor uw sector, je zal er van versteld staan hoeveel gratis gidsen er online beschikbaar zijn voor verbeteringen aan de verschillende aspecten binnen uw bedrijf. Zoek eens op of er geen goede checklists of workflows bestaan voor uw bedrijf… je moet niet telkens zelf het warm water uitvinden.
Ook softwareleveranciers zijn van grote toegevoegde waarde… ik hoor nog vaak klagen over ‘hoe duur al die technologie niet is’. Opnieuw, als die software kan zorgen voor een betere efficiëntie binnen uw bedrijf, kan je soms gerust stellen ‘hoe duur het niet is om die software niet te gebruiken’. Softwaretoepassingen op maat gemaakt voor een bepaalde sector hebben vaak de pijnpunten binnen de sector al weten bloot te leggen, en hebben daar antwoorden op geformuleerd. Voor elke sector zijn er softwaretoepassingen beschikbaar, gewoon die al even onder de loepe nemen kan volstaan om zelf antwoorden te formuleren op de vraag hoe beter te ondernemen.
Conclusie: innoveren is niet ver van je bed… integendeel, als ondernemer is innoveren vandaag verplicht. Wie niet meegaat met zijn tijd, gaat met de tijd!