De laatste maanden lijkt iedereen het te hebben over ‘ondernemerschap’… nu ja, als we volledig ‘mee’ willen zijn, moeten we spreken over ‘entrepreneurship’ – je mag immers geen kans onbenut laten om in je betoog wat hippe engelse woorden achter te laten.
Entrepreneurship dus, oftewel het geheel aan karaktereigenschappen die van een mens een ondernemer maken. En let op, dit ondernemerschap is niet het exclusieve domein van de zelfstandige. Ook werknemers, studenten, leerlingen en gepassioneerden hobbyïsten kunnen ondernemerschap tentoon spreiden.
Wat dat ondernemerschap dan juist inhoudt, daar hebben verschillende auteurs hun eigen mening over. We kunnen proberen een beschrijvende definitie te geven, gaande van zelfstandigheid, ambitie, passie, zin voor avontuur, analytisch problemen kunnen oplossen, … Maar er echt de vinger opleggen is toch moeilijk. De Amerikanen hebben daar een leuk spreekwoord voor: “you know it when you see it”.
Zelfs de die-hard nonbelievers (yippie, 2 Engelse termen op rij, I’m on a roll 🙂 moeten toegeven dat ondernemerschap erg belangrijk is om te slagen als bedrijfsleider. Zij die ondernemerschap in hun bloed hebben, blijken te overleven en zelfs te schitteren met hun bedrijf. Zij die minder bedeeld zijn met die ondernemerseigenschappen, gaan ten onder, alhoewel de personen zelf vaak heel erg goede vakmensen zijn. Ze kennen hun vak, maar slagen er niet in zich staande te houden in een volatiele wereld. De echte ondernemer ervaart dezelfde problemen, maar vanwege zijn ingesteldheid gaat hij rechttoe-rechtaan de uitdaging aan en komt er vaak uiteindelijk beter uit.
Enkele interessante stukjes uit een recent Trends-artikel (“CEO’s begrijpen disruptie vaak niet”, Trends 17/09/2015) leggen de vinger op de wonde.
Zo stelde Henry Ford in zijn tijd reeds: “Als je een machine nodig hebt, maar die niet koopt, dan zul je er uiteindelijk achterkomen dat je ze toch hebt betaald, maar dan zonder ze te bezitten.” Een beetje de vlucht vooruit… en het kadert ook perfect in één van mijn eigen stokpaardjes: “Zoek altijd naar manieren om slimmer te werken, en niet harder.” Een goede vakman zal vandaag werken zoals hij dat gisteren deed, om dan op het einde van de rit tot de conclusie te komen dat de winst maand op maand daalt. Een echte ondernemer zoekt daarentegen steeds naar manieren om efficiënter te werken. Zich informeren over de veranderingen in zijn sector is voor hem geen werk, maar komt voort uit de passie die hij heeft voor zijn job. Ik begrijp nog steeds niet dat zoveel ondernemers het nalaten om zich te abonneren op vaktijdschriften over hun beroep of sector! Zich informeren en bijblijven is een cruciale voorwaarde om niet door de markt voorbij gestoken te worden.
Een ander uittreksel uit hetzelfde Trends-artikel: “Leidinggevenden denken vaak ten onrechte dat ze het grootste deel van hun tijd moeten spenderen aan de kernactiviteiten van een onderneming omdat daar het meeste geld wordt verdiend. Maar in de werkelijkheid loopt dat zonder hun inmenging prima omdat daarvoor procedures zijn. Ervaren managers maken een verschil op de plekken waar dingen minder strak vastliggen. Daarom moeten ze zelf meer tijd spenderen aan disruptieve innovatie.”
Ook dit is één van mijn eigen boutades: “Maak jezelf misbaar in je eigen bedrijf.” Als je al uw tijd steekt in het operationele van je bedrijf, blijft er geen tijd over om na te denken over innovatie, over dat ‘slimmer’ werken, over uw personeelsbeleid, uw klanten, uw marketing, uw lange termijn visie. Vraag maar na bij alle succesvolle ondernemers… de beste manier om meer winst te maken is uw voeten op uw bureau leggen, ogen dichtdoen en dan diep nadenken over hoe je uw bedrijf uniek kan maken. Want, en dat weten ook alle geslaagde ondernemers, eens je uniek bent, speelt prijs geen rol meer.
Zie hier, mijn zoveelste betoog om eens diep na te denken over uw bedrijf en uw profiel van ondernemer. Ben je werkelijk iemand met ‘ondernemerschap’ in zich… of ben je gewoon een goede vakman? Met de eindejaarsperiode in zicht komen er hopelijk enkele rustige dagen om daar eens diep over na te denken!