Samen met de balanspost voorraadbeheer is debiteurenbeheer een vaste dooddoener als het erop aankomt om hard werk (en winst) niet vertaald te zien in cash op de rekening. Een goed debiteurenbeheer moet zorgen dat klanten alles betalen, en dat ze dat zo spoedig mogelijk doen.
Enkele tips:
- Onmiddellijk factureren, liefst met voorschot (wacht dus niet tot het einde van de maand, maar factureer dagelijks)
- Eens verzonden, goed opvolgen; niet betaald binnen termijn is onmiddellijk een telefoontje (nog steeds de meest efficiënte manier om niet betaalde facturen te innen). Na enkele dagen rappel, gevolgd door een 2e rappel en ingebrekestelling. En daarna naar een inningsdienst.
- Onderhandel met uw klanten over (korte) betalingstermijn/voorschotten/facturatietermijnen
Vraag na het geleverde werk ook bij de klant na of alles naar wens is verlopen, en laat indien nodig/nuttig de klant een document aftekenen waar hij verklaart dat het werk correct gedaan is.
Tot slot, een oplossing die zeer efficiënt is, maar jammer genoeg ook vrij duur, is factoring. Bij deze financieringsvorm zal een kredietinstelling u een voorschot geven op uw uitgeschreven verkoopfacturen. Zij vragen daar echter een (dure) commissie voor. Zorg er dus voor dat deze commissie niet teveel snijdt in uw brutowinstmarge. Reken goed na!
Sommige factoringmaatschappijen zullen bovendien naast het voorschot ook de vordering zelf gaan verzekeren. Gaat de klant failliet, zal u toch nog steeds het factuurbedrag (gedeeltelijk) ontvangen. Dit is eveneens vrij duur, en bovendien zijn deze verzekeringsmaatschappijen erg streng in de selectie van welke klanten zij van u willen verzekeren.
Volgende week laat ik u weten hoe u uw kredieten optimaliseert.