Uniek!

“Waarom is mijn product of dienst het beste op de markt?”

Te weinig ondernemers stellen zich die vraag. De eerste les marketing leert echter dat indien je product of dienst ‘uniek’ is, enigste op de markt, prijs alvast een heel pak minder belangrijk wordt als uw potentiële klant moet kiezen. Is het dan niet jammer dat zo weinig zelfstandigen deze vraag over hun product of dienst zo moeilijk kunnen beantwoorden?

Als kleine ondernemer is je product of dienst ‘uniek’ maken echter niet zo moeilijk. Je kent je eigen sterktes en zwaktes immers het beste… en uiteraard maak je best van je sterke punten je ‘uniek’ verkoopsargument. Ben je een echte vakman, dan ga je in je verkoopspraatje vooral de kwaliteit van je werk benadrukken (“Wij maken alles zelf met de hand op maat van de klant. Ben je niet tevreden over het resultaat, hoef je niet te betalen”).

Kan je snel werken, dan wordt dat je raison-d’être (“Wij sturen binnen het uur een hersteller, en die blijft tot het probleem is opgelost”). Of kan je zo efficiënt werken dat je erg laag met je prijs kan gaan zonder je brutowinstmarge aan te tasten? (“Vind je het product elders goedkoper, dan betalen we het verschil terug”).

Weet dus waarin je uitblinkt… en dan komt les twee van de marketingstudie: verkondig het aan de wereld. Ook hier een zware leemte bij de meeste kleine zelfstandigen. De boodschap over je product of dienst uitdragen is vandaag nog meer dan vroeger een must. Reclame is meer dan het jaarlijks ‘verplicht’ nummertje van eens iets in ‘t Gazetteke te zetten. Je boodschap moet eenvormig zijn over alle gebruikte media, en dat gaat van de kleine advertenties bij lokale verenigingen, over je website en sociale media tot aan de bedrukking van je bedrijfswagens. Je uniekheid moet overal boven komen. Mensen moeten je unieke boodschap/eigenschap gaan vereenzelvigen met je bedrijf: “bouwen zonder problemen = werken met aannemer xyz”.

Belangrijk: tegen je unieke eigenschap mag je nooit zondigen… beloof je altijd tijdig werk, dan ben je nooit te laat. Beweer je kwalitatieve producten, dan bespaar je nooit op die kwaliteit. Een bedrieger wordt heel snel herkend in de markt… zeker in deze tijd van sociale media.