Besparen staat voor veel bedrijfsleiders gelijk met het blind inhakken op de verschillende kostenposten. Jammer genoeg snijdt u dan ook in zaken die u juist geld opbrengen. Erger zelfs, doelloos besparen verhindert uw bedrijf om de beoogde doelen te bereiken. En dan staat u nog verder van huis. Hoe vermijdt u dit? Besparen met visie!
Geld verdienen en besparen zijn voor veel bedrijfsleiders twee verschillende zaken. Besparen is volgens hen pas nodig wanneer het minder draait en het water aan de lippen staat. Dan pas denken ze aan reorganiseren of herstructureren. Wij spreken deze zienswijze graag tegen.
Om geld te verdienen – en dus uzelf beter te kunnen vergoeden -, is het even belangrijk om de kosten binnen te perken te houden dan te zorgen dat het geld binnenstroomt. Wat hebt u aan een euro extra omzet als deze via domme kosten weer buiten wandelt?
Besparen is dagelijkse kost
Besparen hoort onlosmakelijk bij een gezond financieel beheer van uw onderneming. Het creĆ«ren van een kostenbewuste organisatie, daar gaat het om. Bovendien bespaart u best vanuit uw ondernemingsvisie en āstrategie. Dit houdt in dat u bepaalt waar u met uw onderneming naartoe wilt (= visie) en vastlegt hoe u dit zal bereiken (= strategie).
Enkele voorbeelden
Enkele voorbeelden voorbeeld: een bedrijf dat een groeistrategie voor ogen heeft en de grootste wilt worden binnen zijn marktsegment, snijdt best niet al te fors in zijn marketingbudget. Dit neemt uiteraard niet weg dat er altijd kan worden gekeken hoe de zaken anders – en kostenefficiĆ«nter – kunnen worden aangepakt. Een onderneming die wordt geroemd en geprezen voor zijn kwaliteitsvolle naservice, halveert best niet zijn serviceafdeling. Een onderneming die wilt innoveren, halveert best niet zijn R&D-afdeling.
Meer verdienen met minder
Andersom geredeneerd: om goed te besparen, moet een bedrijf eerst weten wat de visie en strategie zijn. De centrale vraag bij besparen luidt dan ook: āhoe kan ik met minder geld of inspanningen hetzelfde doel bereiken?ā. Besparen heeft dus niet alleen betrekking op de centen, maar ook de tijd die uzelf en uw medewerkers nodig hebben om bepaalde taken uit te voeren. Of nog beter: āmeer verdienen, met minder moeiteā.