In deze blogreeks ‘wat maakt een ondernemer succesvol?’ zetten we de verschillende factoren op een rij die succesvolle ondernemers onderscheiden van de rest. We putten daarbij uit onze meer dan vijftien jaar ervaring als accountant, waarbij we al talrijke ondernemers mochten ontmoeten. De een al wat succesvoller dan de andere. In deze zesde blog richten we ons op speciale reukzin van succesvolle ondernemers voor opportuniteiten en hun lef om hier onmiddellijk op in te spelen.
Laat ons deze blog beginnen met een illustrerend voorbeeld. Ik had twee klanten in dezelfde business.
√ Ondernemer 1
Een eerste klant meldde mij dat hij door een wetswijziging een product opeens niet meer kon maken. Hij vond het schandalig dat de wetgever te pas en te onpas de spelregels wijzigde. En verder? Niets! Alleen maar klagen.
Trouwens, het valt mij ook op dat succesvolle ondernemers maar half zo hard klagen in vergelijking met de minder succesvolle. Wat is oorzaak en gevolg?
√ Ondernemer 2
Enfin, de tweede klant met dezelfde business en hetzelfde probleem, vertelde mij: “de wetgever heeft de regels gewijzigd, en daarom mogen wij dat product niet meer maken. Maar, ik heb een ideetje: als ik hier en daar wat zaken aanpas, kan ik iets ontwikkelen wat niet alleen efficiënter is dan ons vorige product, maar bovendien is het ook erg innovatief is en heeft het kans om internationaal succes te oogsten.”
I rest my case: twee keer hetzelfde probleem, twee keer een andere kijk op wat dit betekent voor de business. De eerste heeft geen kans op succes, de tweede wel.
√ Een ander voorbeeld
Een andere klant zat met een technisch probleem. Hij had voor één van zijn producten een bepaalde computeraansturing nodig. Geen enkele leverancier kon hem die leveren. Zijn besluit: “Dan maak ik dat zelf maar”. Vele anderen zouden concluderen “dat zal dan niet lukken” en hun pijlen elders op richten.