Wat maakt een ondernemer succesvol? (7) Hij is een geboren marketeer

In deze blogreeks ‘wat maakt een ondernemer succesvol?’ zetten we de verschillende factoren op een rij die succesvolle ondernemers onderscheiden van de rest. We putten daarbij uit onze meer dan vijftien jaar ervaring als accountant, waarbij we al talrijke ondernemers mochten ontmoeten. De een al wat succesvoller als de andere. In deze zevende blog richten we ons op de marketingtalenten van een succesvolle ondernemer.

 

Een succesvolle ondernemer weet als de beste hoe hij zijn product aan de man moet brengen. Zijn marketingtalenten helpen hem om maximale bekendheid te geven aan zijn bedrijf.

 

Een goed product volstaat vandaag al lang niet meer om gegarandeerd succes te hebben. Een product of bedrijf moet opvallen, wat ook uw markt is: lokaal, regionaal of zelfs internationaal. Reclame is daarom onmisbaar.

 

Een succesvolle ondernemer weet hoe hij zijn marketing moet aanpakken. Hij slaagt er geregeld in om met originele stunts de aandacht op zijn bedrijf te vestigen. Deze ondernemers zorgen er bovendien voor dat iedereen die zijn bedrijf vertegenwoordigt mee is met het ‘verhaal’ van de onderneming, en zorgt ervoor dat de uitstraling van het bedrijf op alle vlakken hetzelfde kwaliteitsniveau haalt. Dit begint bij het opnemen van de telefoon en het beantwoorden van e-

 

Wat wil de klant?

De succesvolle ondernemer is bovendien heel goed op de hoogte van wat zijn klant wil. In zijn communicatie komt de oplossing voor het probleem van de klant duidelijk naar voren.

 

Het achterhalen van wat de klant wilt, vormt een erg belangrijke uitdaging. Zoals het mopje gaat: iemand die in de winkel een boormachine komt kopen, wil eigenlijk geen boormachine, maar wel een gat in zijn muur.

 

Een uitstekende verkoper

Het komt erop aan zo gericht mogelijk de wens van de klant te doorgronden, en daar op in te spelen. Een succesvolle ondernemer slaagt daar in. Vanuit die optiek is een succesvolle ondernemer meteen ook een uitstekende verkoper. Hij leidt de klant naar het inzicht dat het aangeboden product zijn behoefte invult.

 

√ Een laatste voorbeeld

Nog een voorbeeldje: mensen die naar de droogkuis gaan, willen vaak niet gewoon propere was. Wel dromen ze van meer vrije tijd. Daar kan u handig op inspelen via een marketingcampagne met bijvoorbeeld een gratis bioscoopticket. Zo legt de klant een positieve link: naar de droogkuis gaan, betekent meteen ook tijd voor cinema.