Wat moet een boekhouder kosten? Deel 3: en hoe staan wij in dit verhaal?

Het zou oneerlijk zijn een artikel te schrijven als cijferberoeper over erelonen, en ons niet aan zelfreflectie onderwerpen.

 

Zoals je voorheen kon lezen, is ons gemiddeld uurtarief 85€/uur. Maar een gemiddelde zegt niets, zoals het bedrijf dat vorig jaar 95€/uur betaalde je wel zal willen bevestigen.

 

Belangrijk om te noteren is dat dit gemiddelde berekend wordt op basis van de toewijsbare gepresteerde uren. Als we alle uren in rekening nemen (dus ook opleiding, interne organisatie en algemeen werk) zitten we op een gemiddelde van 54€/uur. Rekening houdend met een directe productiekost die schommelt tussen 35€ en 45€ per uur zie je dat er weinig ruimte is om de prijzen te laten dalen.

 

Anderzijds, in vergelijking met concurrenten uit de streek, zullen we zeker niet de goedkoopste zijn. Da’s ook niet het engagement naar onze klanten. Wel willen we onze erelonen waard zijn, en dat doen we via enkele vaste key performance indicatoren waarvan onze klanten de vruchten plukken. Wat we als engagement opnemen?

 

snelheid

– emails beantwoorden we snel

– jaarcijfers communiceren we naar alle klanten uiterlijk voor 31/3

– halfjaarcijfers delen we ten laatste mee voor 30/9

– elke klant kan binnen de 2 werkdagen verder geholpen worden (afspraak, vraag, rapportering, …)

 

de klant centraal

– periodiek overleg met klanten

– klankbord voor onder meer strategische beslissingen en ondernemingspolitiek

– situering van onze klanten ten opzichte van zijn sector

– een vaste dossierbeheerder die ‘zijn’ dossiers door en door kent

– begeleiding en implementatie van automatisering in de boekhouding (momenteel manen wij al onze klanten aan hun bankafschriften in CODA-vorm ter beschikking te stellen om zo de boekhoudkost te drukken)

– beschikbaar stellen van ons netwerk

 

klare taal

– duidelijke rapportering met marges en evoluties

– interactief weergeven van financiële informatie op ons smartboard

– interactief opstellen van budgetten en forecasts

– investeringsbeslissingen aftoetsen aan de hand van interactief scenariobeheer

– een nuchtere analyse en geen ja-knikkerij

 

Door het goed opvolgen van ons intern balanced scorecard rapport houden wij deze ‘beloftes’ nauwlettend in de gaten.

 

Dit engagement vertaalt zich dan in erelonen die gemiddeld iets hoger liggen dan de directe concurrenten in de buurt (ten opzichte van concurrenten in steden als Mechelen en Brussel liggen ze dan weer onder dat gemiddelde).

 

Heb je als klant vragen bij je afrekening? Neem dan zeker contact op. Ook als je nog steeds in regie betaalt en dit wil overzetten naar een forfaitaire aanrekening.