Het faillissement van Optima bank, met ongetwijfeld ook verregaande gevolgen voor hun vastgoedpoot, beroert toch wel veel ondernemers. Welke lessen kunnen we hieruit leren?
Onze klanten zullen weten dat wij al lang maar zeer koele minnaars zijn van Optima… De hand in eigen boezem stekend moeten we wel toegeven dat we dat misschien reeds vroeger en iets hardnekkiger hadden moeten verkondigen. Gelukkig dat de klanten die ons ernaar vroegen, bijna allemaal uiteindelijk voor een ‘betere’ oplossing kozen.
Eigenlijk is heel het Optima succesverhaal een beetje te ongelooflijk voor woorden… volg even mee en neem zeker de lessen mee!
- Financiële planning is meer dan jaarlijkse uitnodiging voor een exclusief golf event
Financiële planning is maatwerk, maar de Optima aanpak getuigde toch van iets anders, namelijk de mensen het gevoel van maatwerk en exclusiviteit bezorgen. De rapporten die wij konden inkijken waren copy-paste… een appartementje in Gent (liefst nog via hun vastgoedpoot), een Lombard verzekering in Luxemburg en tot slot hun eigen Tak26 product in de vennootschap. De klant meende een individueel advies te krijgen maar kreeg een standaardrapportje op duur papier en met vergulde letters. En als kers op de taart mocht je jaarlijks aanschuiven bij enkele exclusieve eventjes. Vreemd toch hoe mensen gecharmeerd kunnen worden met een ticketje voor een exclusief golf- of tennisevent. Kijk verder dan de exclusieve façade.
- Who’s who?
Achter Optima zit een man met een toch wel onfris verleden… oplichtpraktijken met waardeloos vastgoed in Texas… Maar als Optima zijn schone jongens op pad stuurde, werd de structuur van Optima nooit echt goed toegelicht. Hoe de vork in steel zat, welke bedrijven met elkaar verwant zijn… het werd nooit echt gezegd. Dat gaf een sfeer van neutraliteit die er in werkelijkheid niet was. Ook de aandeelhouder achter Optima werd niet kenbaar gemaakt, je moest het zelf maar gaan uitzoeken.
De les die we leren… weet met wie je in zee gaat. Het is zo vreemd dat ondernemers in hun onderneming elke euro omdraaien, leveranciers driedubbel nakijken om de laatste onzekerheid weg te nemen, maar als het over hun eigen privévermogen gaat, de eerste de beste schone jongen met blinkende schoenen, manchetknopen en een dure stropdas met Windsorknoop hun hele hebbe en houden laten beheren. Is er dan niemand die erbij stilstaat en even nakijkt met wie men handelt?
- Een eerlijk man heeft geen probleem met pottenkijkers
In 2010 waren we al geen grote fans van Optima… in 2011 ging dat zelfs na een afkeurende houding omwille van een ervaring bij één van onze klanten. Optima, bij velen inmiddels ook gekend omwille van hun agressieve klantenwerving, contacteerde onze klant telefonisch. Men vroeg een vrijblijvend onderhoud; onze klant zag dat wel zitten en vroeg of hij ook ‘zijn boekhouder’ mocht uitnodigen. Het antwoord aan de telefoon was nogal kort… “Je betrekt daar beter je boekhouder niet bij.”
Een bedrijf dat je ‘vertrouwenspersoon’ wil zijn, zou er net geen probleem van mogen maken dat hun werk wordt gecontroleerd door derden. Vertrouwen is goed, controle is beter.
- Goede service behoeft geen krans
Optima deed er alles aan om vaak in de pers te komen, en dan liefst nog telkens in een setting die exclusiviteit uitstraalde. Hoe harder het blonk of straalde, hoe beter. Hoe meer bekende vlamingen mee op de foto, hoe beter. Het blijkt eigen te zijn aan de mens… ijdelheid. We horen allemaal graag bij “de club”, en hoe selectiever/exclusiever die club, hoe liever we het ook laten zien dat we erbij horen.
Maar Optima sloeg in het verleden regelmatig een dissonant akkoord… Personeelsleden die vertrokken en onfrisse verhaaltjes de wereld instuurde. Accountants of bankiers die al wel eens publiekelijk hun beklag maakte. Maar Optima was er heel kordaat in; een vuil luchtje, onmiddellijk stuurde ze een hele reeks duurbetaalde advocaten op pad en meteen werden immense schadevorderingen geclaimd omwille van ‘laster en eerroof’. De tactiek werkte… menige mensen die niet zo opgezet waren met de werkwijze van Optima vertelde me dat ze maar beter zwegen, want met Optima kreeg je het liever niet aan de stok. Klinkt dit zoals de bullebak op de speelplaats?
Een professionele dienstverlener die de klant centraal zet, voor hem werkt, hem begeleidt, open en transparant… zijn service zal goed zijn en als er al eens iemand iets slechts over hem de wereld instuurt, dan stoort hij zich daar niet aan maar zal zijn klanten overtuigen met gewoon keigoeie service. Zelfs meer, een bedrijf waar je niets slechts over hoort, daar moet misschien iets fout lopen?
Wat mogen we niet besluiten?
Mijn grootste angst is echter dat ondernemers besluiten dat ze maar beter ver weg blijven van financiële planning… het geld zit nog het veiligst onder de matras.
Financiële planning is een absolute must, en zeker voor ondernemers met hun erg karig wettelijk pensioen. Weten waar je staat met je spaarplannen, wat je mogelijkheden zijn, of je genoeg zal hebben op je 65ste of 67ste… het zijn belangrijke vragen waarop je maar beter het antwoord weet. En als je zelf niet helemaal wegwijs geraakt uit alle mogelijkheden, kan je je maar beter professioneel laten bijstaan.
Hoe kies je nu best zo’n professional?
Laten we de hierboven aangehaalde 4 lessen nog eens bekijken…
- Discretie
Financiële planning is maatwerk en heeft niets te maken met exclusieve events. Je financiële sparringpartner nodigt je maar beter niet te vaak uit op exclusieve events. Meer zelfs, misschien moet je maar beter jezelf niet teveel in de picture zetten. Regelmatig thuis eens afspreken met je financiële planner zal je meer inzicht opleveren dan naar een tenniswedstrijdje gaan zien. Daarnaast is het ook heel belangrijk dat je weet met wat je bezig bent… Ondernemers kennen vaak hun bedrijf als hun vestzak, maar vraag hen naar hun pensioenplan, en meestal raken ze niet verder dan “ik heb wel eens iets afgesloten bij mijn verzekeringsmakelaar…”. Je eigen pensioenplan zou duidelijk en transparant moeten zijn, je zou ten allen tijde moeten weten hoeveel je reeds gespaard hebt, welke producten je hebt lopen, hoeveel je meer zou moeten sparen om er ‘te geraken’… Een goede planner zal je jaarlijks een overzicht bezorgen zodat het duidelijk is…
- Who’s who
Vertrouw niet de eerste de beste schone jongen. Doe onderzoek naar de achtergrond, ondervraag bankiers, accountants of andere ondernemers. Hoe zit het met zijn vergunningen (FSMA), hoe neutraal is hij, wat is zijn kostenstructuur? Vele ondernemers beseffen onvoldoende dat ze bij hun eigen huisbankier misschien nog het beste zitten om een beperkt vermogen te beheren.
- Een tweede opinie
Bespreek je plan of beleggingsstrategie ook met andere experten. Je bankier, verzekeringsagent of accountant zijn een goed aanspreekpunt om eens te sparren over je financiële plan. Een goede vertrouwensman zal dit zelfs voorstellen en je begeleiden of samen een gesprek vastleggen. Je weet dat je goed zit als al die partijen met elkaar werken om je te dienen i.p.v. tegen elkaar.
- Men zegge het voort
Heb je een goeie partner, zeg het dan ook voort. Je helpt je collega-ondernemers.
Het besluit is alvast duidelijk: financiële planning, je moet het doen! Maar doe het goed, vraag advies aan je accountant of bankier, en weet met wat je bezig bent!